Koop nu, betaal later, zorgt regelmatig voor een flinke kater

Koop nu, betaal later, zorgt regelmatig voor een flinke kater

Koop nu, betaal later, zorgt regelmatig voor een flinke kater

Meer dan 600 webshops maken het mogelijk dat je kunt kopen op afbetaling. Dus wanneer jij jouw product soms al weken in jouw bezit hebt, komt de betaling alsnog om de hoek zeilen en heb je er mogelijk al niet meer aan gedacht. Lijkt ideaal maar verschillende partijen spreken ook hun zorgen uit. In de wondere wereld van ongelimiteerde keuzes, directe behoeftebevrediging en het consumeren zorgt het ‘koop nu betaal later zorgt regelmatig voor een flinke kater’.

‘Marijke 21 jaar, student en wonend in Nijmegen wilde haar moeder met moederdag eens flink in het zonnetje zetten. Eigenlijk had ze het geld nog niet. Haar loon van haar theater-bijbaan en haar studiefinanciering zou ze pas over een week krijgen. Blij en verheugd dat de webshop voor exclusieve parfums de optie van Klarna had, bestelde ze een dure fles parfum voor haar moeder. Toen ze haar moeder het parfum gaf en de reactie van haar moeder zag: ‘Lieve Marijk, wat ontzettend lief van je en wat ben ik hier blij mee’ wist ze dat ze juiste beslissing had gemaakt. Vanwege de drukte van het studentenleven en haar bijbaan had ze niet meer aan haar aankoop gedacht. Totdat ze een maand later een betalingsherinnering ontving. Helaas had ze nog geen salaris en ook nog een lening openstaan bij een goede vriendin’. De betaling zou ze later doen… Hier ging de webshop echter niet mee akkoord. Wat baalde Marijke ontzettend dat het parfum, nu vanwege de bijkomende incassokosten, nog veel duurder was geworden’. 

Op de site van RTLnieuws valt het volgende te lezen:

Het wordt steeds normaler om een online bestelling niet meteen te betalen, maar om de rekening pas weken later te voldoen via een betaalservice. Uitgesteld betalen of buy now pay later (bnpl) wordt het genoemd. Vier van de tien online consumenten heeft er dit jaar al zeker één keer gebruik van gemaakt, zegt de Autoriteit Financiële Markten. In een uitgebreid onderzoek waarschuwt de AFM voor toenemende financiële risico’s.

1 op 5 krijgt aanmaning 

Van de gebruikers tot 65 jaar krijgt omstreeks 20 procent te maken met aanmaningskosten, zegt senior toezichthouder Daniëlle de Jager van de AFM, het precieze getal varieert per aanbieder. Die boetes voor te laat betalen bedragen gemiddeld 15 euro, waarna de meeste klanten alsnog hun openstaande rekening voldoen.

Maar wie na diverse aanmaningen niet betaalt, moet volgens de algemene voorwaarden van marktleider Klarna uiteindelijk 15 procent van de aankoopwaarde als boete betalen, met een minimum van 40 euro.

NOS.nl vult aan:

Meer mensen met schulden

Dat merken ook schuldhulpverleners. RTL ontdekte dat het aantal mensen in de schuldhulpverlening met een schuld bij Klarna of Riverty afgelopen vijf jaar verdubbelde.

“Dit schreeuwt om maatregelen”, zegt Albert Nijholt, directeur van schuldhulpbedrijf Plangroep. “De laatste anderhalf jaar is het aantal mensen met dit soort schulden explosief toegenomen. Alleen al bij onze cliënten zijn er nu 4300 vorderingen.” Dat zijn allemaal mensen die al andere schulden hebben. “In sommige gevallen klappen hierdoor bestaande schuldregelingen. Er is echt bescherming nodig tegen dit soort diensten.”

Achteraf betalen is wettelijk geen lening, waardoor er minder strenge regels gelden. De overheid probeert dat gat in de wet nu te dichten. De bedrijven vallen ook niet onder het toezicht van de AFM.

Schulden stapelen

Dat betalingsproblemen onderdeel van het verdienmodel zijn, schuurt met de vrijstelling die deze apps nu krijgen binnen de kredietwetgeving, zegt de AFM. Uitgesteld betalen is juridisch gezien geen krediet omdat het renteloos is en binnen drie maanden terugbetaald moet worden. Toezicht van het Bureau Kredietregistratie (BKR) ontbreekt dan ook. Hierdoor ontstaat ook een risico dat BNPL-gebruikers schulden gaan stapelen, zoals rood staan of een creditcardschuld, waarschuwt De Jager.

Strengere regelgeving voor BNPL-apps ligt op tafel in Brussel, maar het kan nog jaren duren voordat de diverse instanties en EU-lidstaten het hierover eens zijn. De AFM is groot voorstander van extra wetgeving om consumenten te beschermen tegen de risico’s van uitgesteld betalen.

Om jezelf te beschermen is het verstandig om goed te bedenken of je de middelen hebt om een aankoop te doen. Dan kun je die beter via een betaallink voldoen en heb je er ook verder geen omkijken naar.  Eigenlijk is het heel eenvoudig, gaat het om een luxe artikel en heb je het geld niet liggen, dan zou je het ook niet moeten kopen. Want het koop nu, betaal later, zorgt regelmatig voor een flinke kater.

Bron: rtlnieuws.nl; NOS.nl; Afbeelding: Image by drobotdean on Freepik